A Szülői esték keretében a hiperaktív, figyelemzavaros gyerekekkel való együttélésről szervezett előadást a Veszprémi Érsekség Családpasztorációs Irodája 2021. november 12-én a Veszprémi Érseki Főiskolán.
A családpasztoráció egyházmegyei vezetője, Dr. Fodor János atya figyelemmel kísérte az ADHD-s gyerekeket nevelő szülők problémáit, és a téma szakavatott előadóit meghívta az előadásra.
ADHD – hogy pontosan mit is jelent a szó, mit jelent ADHD-s gyermeket nevelni otthon, vagy tanítani az Iskolában: erre a kérdésre keresték a választ az előadás résztvevői.
György Adrienn, a Családpasztorációs Iroda munkatársa bevezetőjében bemutatta az előadókat: Rideg Gyulát, a Bethesda Gyermekkórház vezető lelkészét és munkatársát, Németh Sándor mediátort, terápiáscsoport-vezetőt. Mindketten pasztorálpszichológiát is végeztek. 7 évvel ezelőtt indult el az ADHD ambulancia a Bethesdában, a centrum a figyelemhiányos és/vagy hiperaktív gyermekek gyógyításával foglalkozik. Kezelik a korán fel nem ismert, ezért kezeletlen ADHD-hoz társuló szövődményes állapotokat, valamint egyéb rendellenességeket: Asperger-szindróma, autizmus-spektrumzavar, részképesség-zavarok, alvászavar, amennyiben azok gyanúja az ADHD mellett felvetődik. A diagnosztikus és terápiás lehetőségeinket meghaladó vagy azon kívül eső nehézségekkel küzdő gyerekeket a megfelelő ellátóhelyre irányítják. Folyamatosan indítanak szülői támogató csoportokat.
Az est első részében Rideg Gyula ismertette az ADHD jellemzőit. A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) veleszületett vagy fejlődési rendellenesség, melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, feledékenység és a gyenge impulzuskontroll. Elmondta, az ADHD-s zavarokat nem tekintik betegségnek. Az idegrendszer valamelyik területének nem megfelelő működése idézi elő. Az ADHD-s gyerekek felnőttként összeszedetté válnak, önálló életet tudnak élni.
Az előadó ismertette, milyen lehetőségek merülnek fel tanárként, szülőként az ADHD-s gyerekek nevelésében, beszélt a tünettanról: a figyelmi, mozgáskoordinációs és impulzus problémákról. A Micimackó c. könyv szereplőin keresztül bemutatta, milyen karakterű ADHD-s gyerekek vannak, megismerhettük, mi jellemző Micimackóra, Tigrisre, a Nyuszira, Malackára és Fülesre.
Többször kiemelte, minden ADHD-s gyerek (és mindenki más) mögött is egy idegrendszer van. Ez lehet ép vagy sérült, az ADHD az agy egyfajta „rövidzárlata”, bizonyos hormonok nem megfelelő jelenléte is okozza. Ismertette az ide tartozó diagnosztikus kritériumokat, a terápiát és a prognózist.
Németh Sándor Boka kutya történetét mutatta be, de kérte nézzünk mögé! Ez azért is fontos, mert sokszor sémában gondolkodunk, nem merül fenn bennünk, másként is lehet. Pedig ezt az utat kell járnunk, hogy be tudjuk fogadni a másikat. Így volt az Boka kutyával is, sok nehézség, gond volt körülötte, nem úgy viselkedett, ahogy szerették volna. A fenyítés rontotta, de a jutalmazás javította a helyzetet. Megtanulták, vannak dolgok, amiken nem tudnak változtatni, elviselhetővé kell tenni azokat. Sokat jelent számára a napfény, a mozgás. Változnak a dolgok körülötte, hol ügyesebb, hol kevésbé., de az alapvető bizalom fontos számára. Személyválogató. Korlátokra, határokra, azok betartatására van szüksége. Nincsenek barátai, nem tűri el a leszorítást, de a felé irányuló szeretetet jó szándékot érzékeli és értékeli. Mindezekkel együtt Bokát nagyon lehet szeretni.
Érzékeltük, az előadó Bokáról és az ADHD-s gyerekekről egyaránt beszélt, nagy megértéssel.
Több ajánlással is élt a jelenlevő szülők, pedagógusok felé, többek között javasolta a sportot, fejlesztést, jutalmazási rendszert. Sok hasznos tanácsot kaptak a jelenlevők, akik, ötletekre tanácsokra vártak, és kérdéseikre megkapták a válaszokat. Reméljük, az előadás segíti őket sajátos problémáik megoldásában!
Az előadás megtekinthető a Veszprémi Érsekség Youtube csatornáján, ajánlom, éljenek vele!
Fekete Gyöngyi