Második alkalommal hívta kétnapos zarándoklatra a Veszprémi Főegyházmegye papságát és munkatársait dr. Udvardy György érsek, melynek során a mintegy 30 lelkipásztor és közel 50 dolgozó az észak-magyarországi régió két egyházmegyéjének néhány szépségét ismerhette meg.

Első nap, október 16-án a Váci Egyházmegye keleti részén fekvő Pásztón, a nemrégiben felújított Szent Lőrinc tiszteletére szentelt plébániatemplomát csodálhattuk meg, ahol Simon Gáspár Balázs káplán ismertette röviden a román kori alapokon nyugvó, gótikus és barokk elemekkel is rendelkező templom történetét és a környékbeli egyházközségek életét. A napközbeni imaóra, majd pedig a jelenlévő hívekkel közösen egy tized rózsafüzér elimádkozása után megtekintettük a közelben lévő középkori ciszterci apátság feltárt romjait, ahol a település múltjába dr. Hír János, a városi múzeum igazgatója vezetett be bennünket. Ezt követően a néhány kilométerre fekvő nemzeti kegyhelyünkre, Mátraverebély-Szentkútra utaztunk. Útközben érsek úr személyes élményeit is megosztotta velünk, hiszen tizenéves fiatalként szülővárosából évente gyalog zarándokolt el a hegyeken át a ferencesek által fenntartott kegyhelyre. Éppen a déli harangszóra érkeztünk meg, így a látogatást az Úrangyala imával kezdtük a kegytemplomban. Kisebb pihenő után mindenki bejárhatta a Cserhát lankáival körülölelt kegyhelyet. 13.30-tól a loretói litániát vezette a főpásztor, mely alatt a paptestvérek elvégezhették szentgyónásukat a ferences atyáknál. 14 órától koncelebrált szentmise következett, majd egyenként járulhattunk rövid fohászra a kegyszobor elé. A kegyhelyről gyönyörű erdőkön át vezetett az út a 964 méter magas Galyatetőre. A bátrabbak felmentek a csodás panorámájú kilátóba is, ahonnan a szép, tiszta időben nemcsak az Északi-középhegység vonulataiban, de még a Magas-Tátra csúcsaiban is gyönyörködhettünk. A teremtett világ csodálatos látványa hálaadásra késztetett bennünket, így főpásztorunk vezetésével áldást kértünk a környék lakóiért.

Szállásunk a Mátraszentimre-Bagolyirtásbeli Stella Katolikus Egyházi Üdülőben volt, ahol Dobák Gábor plébániai kormányzó, a ház igazgatója fogadott bennünket. Örömmel mesélt a pihenőhely múltjáról és jelenéről és a környék különleges pasztorális helyzetéről, lehetőségeiről. Vacsora után közösen imádkoztuk el a vesperást, majd egy rendkívül jó beszélgetés következett, ahol aktuális témákat, problémákat, kérdéseket vitattunk meg.

Másnap reggel 7 órakor ünnepeltük a szentmisét az üdülő kápolnájában, majd reggeli után útnak indultunk Egerbe, ahol délelőtt az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem kincseiből a rendkívül értékes könyvtárat, valamint megtekinthettük a dísztermet, majd az Érseki Palotát látogattuk meg a főegyházmegye munkatársainak vezetésével. Különleges élményt nyújtott a város alatti pincerendszer felfedezése, ahol vendéglátóink borkóstolóval is kedveskedtek. Ebéd után dr. Ternyák Csaba érsek úr is köszöntött bennünket, majd a nap zárásaként a főszékesegyház plébánosa, dr. Csizmadia István kalauzolt bennünket. A felújítás alatt álló monumentális főtemplomban, ahol az egyik mellékoltár feletti üvegablakon a boldoggá, vagy szentté avatásra váró magyar példaképeink láthatóak, köztük Mindszenty József bíboros, valamint Bódi Mária Magdolna.

A zarándoklat egyik kiemelt célja volt, hogy ezen két nap során más minőségben élhessük meg egymással a papi közösséget, szolgálatot. A közös imádságok, elmélkedések, a teremtett világ szemlélése, az őszinte és mély beszélgetések során ezt valóban megtapasztalhattuk. Jó volt látni a kirándulás végén a sok fáradt, ám mosolygós arcot, melyek arról tanúskodtak, hogy mindenki lelkileg feltöltődve térhetett vissza szolgálati helyére, ahol – ahogy György érsek úr elköszönésekor fogalmazott – sokszor a napi küzdelmek nehezek, ám hinnünk kell, hogy ezekben Krisztus megváltói művének folytatói vagyunk. Adja Isten, hogy a két nap során kapott lelki kincsekből még sokáig meríthessünk papi közösségünk és a hívekkel való kapcsolatunk megélése során!

Comments are closed.

Ugrás az oldal tetejére »