Az Ars Sacra Fesztivál és a Kulturális Örökség Napjai keretében a Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjtemény szervezésében rendkívül gazdag, lélekemelő koncertet adott szeptember 20-án a Szent Imre Piarista és Helyőrségi templomban az Orlandone Énekegyüttes.
A 2000-ben Veszprémben alakult, majd nemrég 24 tagúvá bővült Orlandone énekegyüttest nyolc egykori gimnáziumi énekes társával közösen Vikman Pál karnagy alapította, aki ma is az együttes művészeti vezetője. Repertoárjuk gerincét többnyire 14−16. századi zeneszerzők egyházi vokál-polifonikus művei alkotják.
Az idei szakrális művészeti fesztiválon Josquin Desprez, Domenico Scarlatti, John Tavener műveiből hallhatott egy színes válogatást a közönség a kórus előadásában Vikman Pál vezényletével. A megidézett művek központi gondolata Mária személyéhez, a Stabat Mater témaköréhez kapcsolódott.
Elsőként Josquin Desprez, a reneszánsz vokál-polifónia 16. századi nagymestere egy 24 szólamú kánonja hangzott fel, majd az ifjabb D. Scarlatti Stabat Matere, amely a (keresztfa mellett álló Fájdalmas Anyát idéző) témának Jacopone da Todi Stabat Mater-himnuszának (Stabat Mater Dolorosa – Áll a fájdalommal terhes anya) megzenésítése.
Ugyancsak e témakörhöz kapcsolódott meglepetésként egy Stabat Mater sequentia (miseének) a bakonybéli Baán Izsák bencés szerzetes és Mari Günter bencés testvér előadásában. A hangversenyt egy modern mai angol zeneszerző, a 2013-ban elhunyt John Tavener Az Anya és a Gyermek (Mother and Child) témáját tovább bontogató műve zárta, melyet a kóruson adott elő az énekegyüttes a templomi orgona megszólaltatásával és harangjátékkal gazdagítva az előadást. A koncerten közreműködött orgonán Kreschka Károly, valamint gordonkán Hartmann Domonkos.
Toldi Éva
Fotó: Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjtemény