Az egész liturgia célja a Szentháromság dicsérete. Minden imádságot az ő nevében kezdünk és fejezünk be, a zsoltárok végén a „Dicsőség az Atyának…” kezdetű kis-dixológiát mondjuk, a szentmisében a „Dicsőség a magasságban…” kezdetű nagy-doxológiát a Szentháromság tiszteletére. A Hiszekegy, a Sanctus, a Te Deum is a Szentháromság ünneplő dicsérete. Voltaképpen a karácsony, húsvét, pünkösd titkáért is az egész Szentháromságot illeti a hálaadás és imádás. Már a X. század óta elterjedt szokás az Egyházban, hogy a két nagy ünnepi időszak lezárása után külön ünnepet szentelünk a Szentháromság tiszteletére.

A Szentháromságra vonatkozó legfontosabb hitigazságok:

  1. Egy Istenben három személy van: az Atya, a Fiú, a Szentlélek. Mindhárom Isten, de egy az istenségük. Mindhárom mindenható, de közös a mindenhatóságuk. Mindhárom egyenlően örök, de egy és ugyan az az örökkévalóságuk. Ezt röviden úgy mondjuk, hogy az egyetlen isteni természetet három személy birtokolja.
  2. A Szentháromság a legnagyobb hittitok. Sohasem jöttünk volna rá, ha Krisztus ki nem nyilatkoztatja nekünk. Sőt azután sem értjük meg emberi ésszel, mert titka a mi tapasztalatainkat felülhaladja. Ennek ellenére helyes az emberi értelem igyekezete, hogy amennyire képes, a kinyilatkoztatás segítségével behatoljon e titkokba, mert így egyrészt belátja, hogy hitigazságban nincsen belső ellentmondás, továbbá mert a mélyebb istenismeret nagyobb istenszeretetre indít.
  3. Az egyházatyák a következőképpen próbálták megközelíteni a három személy egymáshoz való viszonyát: az Atya öröktől való, mélységes ismerettel tudja, megismeri önmagát. Ezt a tudását egy örökkévaló szóban mondja ki, egy tökéletes képben vetíti ki magából. Mivel az Atya lényege, az ő önmegismerése és a kimondott szó, a kép egyaránt tökéletes, azért az annyira teljesen visszatükrözi az Atyát, hogy maga is Személy, habár minden tulajdonsága közös marad az Atyával. Ezért mondjuk a második isteni személyt Igének. E szellemi folyamatra legjobb emberi hasonlat a születés, ezért hívjuk az Igét az Atya Egyszülött Fiának. Az Atya és Fiú egymásra pillantva a végtelen tökéletességet látja és szereti. Ez a szeretet egybekapcsolja őket, kölcsönös áramlást indít, s e kölcsönös szeretetből származik a Szentlélek, aki ezzel lezárja, teljessé teszi az isteni életet. E szellemi folyamatra legjobb hasonlat a „lehelés”, s ezért hívjuk a harmadik isteni személyt szent Léleknek. Az elmondottakat röviden szentháromsági eredéseknek hívjuk.
  4. A háromságos lét az Isten belső életéhez tartozik, tehát nincs benne előbb és utóbb, hanem öröktől fogva és örök időkig tartó „állapota” Istennek. A lét az Értelem, az Akarat emberi háromsága Istenben végtelenül tökéletesebben jelenik meg a három személyben: az Atya a lét forrása, a Fiú az isteni megismerés (Értelem) szülötte, a Lélek a tökéletes Akaratból (Szeretésből) származik.
  5. Az isteni személyek nemcsak egyenlő, egyforma, hanem azonos természettel bírnak. Mégis az isteni természet egy-egy vonása számunkra különösen világosan jelenik meg egy-egy személyben. Jogos, ha ezt benne külön is imádjuk, föltéve, hogy ezzel nem vonjuk meg azt a többi személytől. Ezt nevezzük tulajdonításnak. Így tulajdonítjuk az Atyának a világ teremtését, a legfőbb hatalmat, a lét teljességét. Így tulajdonítjuk a Fiúnak a világ megváltását, a legfőbb bölcsességet, Isten irgalmának és szeretetének kijelentését. Így tulajdonítjuk a Szentléleknek a világ megszentelését, az erőt, az elevenítő tevékenységet, a szeretet ihletését.
  6. A Szentháromság a világban mindent együtt végez. De két munkával mintegy különleges megbízást adott egy-egy személynek, holott mindkét esemény mögött ott áll az egész Háromság. Ezt nevezzük szentháromsági küldésnek. Az Atya elküldte a Fiút, hogy a Szentlélek közreműködésével a megváltás művét véghezvigye. Az Atya és a Fiú elküldte Pünkösdkor a Szentlelket, a történelem végéig az Egyházat védje és irányítsa. E küldések megfelelnek az egyes isteni személyeknek, hiszen a megváltásban a Fiú az emberekkel is közli az istenfiúság kegyelmét, a Szentlélek pedig a szeretetben teljessé teszi, megerősíti a megváltás művét.

Miért nyilatkoztatta ki nekünk Isten a Szentháromság titkát?

  1. „Most már barátaimnak hívlak titeket, mert mindazt, amit az Atyától hallottam, tudtul adtam néktek” (Ján 1.5, 15). Az igazi személyes szeretet-kapcsolat megkívánja, hogy megismerjük a másikat és minél többet tudjunk róla. Isten megtisztel, barátságát mutatja ki azzal, hogy szentháromságos életét nekünk tudtul adja.
  2. „Az örök élet az, hogy megismerjenek Téged” (Ján 17,3). Jézus előkészít minket az örök életre azzal, hogy hírt ad nekünk arról a Szentháromságról, akit majd színről színre láthatunk.
  3. A Szentháromság titka által felismerjük, hogy Isten nem csak végtelen hatalom, hanem lényege a Szeretet – nemcsak teremtményei iránt, hanem mindenekelőtt belső, egyáltalán nem magányos életében.
  4. Ez mibennünk is sokszorosra növeli a szeretetet. A szentháromsági személyek megismerése mindig új és új indítást ad szeretetünkhöz. Istennel nem csak mint Egy-gyel léphetünk kapcsolatba, hanem isteni Személyekhez külön-külön is fohászkodhatunk.

Hogyan tartsuk meg a Szentháromság ünnepét?

  1. Az ünnepet az tudja jól megtartani, aki minden napját a Szentháromság tiszteletére szenteli. Keresztvetésünk, a Dicsőítések imádkozása, szívünk mélyén ébren tartott hódolat teremti meg azt a bensőséges viszonyt, mely ünnepi díszt kíván ezen az ünnepen.
  2. Mélyedjünk el jobban e napon a Szentháromság megismerésében, imádkozzuk el a Háromság megvallását, merüljünk el imádásában, s kérjük segítségét egész életünkre, különösen a most kezdődő évközi időre.
  3. a Szentháromság legszebb megvallása és imádása: a Te Deum éneklése. Imádkozzunk otthon, s énekeljük közösen a mai mise végén ( de a mai ünnepen kívül is) az ősegyház e felséges himnuszát.

(Forrás: Éneklő Egyház)

 

 

Comments are closed.



Ugrás az oldal tetejére »