A főesperes-kerületi rekollekciók beszámolói alapján – hogy mindezt látva – a jó irány felé igazítsunk

  • Az elsős tankönyv, illetve munkafüzettel voltak gondok /késve érkezett – nem érkezett – a kézikönyv érkezett tankönyvként – lehet-e benne dolgozni, ha iskolai példány, stb.
  • Az ötödik osztályos tankönyvvel kevesebb gond volt, de több helyen az iskola nem vállalta be a tankönyvcsomagba – volt, hogy a plébánia megvásárolta – volt, hogy az iskola vette leltárba.
  • A TANKÖNYV-TÁMOGATÁS RENDJE MENET KÖZBEN VÁLTOZOTT. Az első rendelkezés szerint a beíratott gyermekek számára az iskola rendeli meg a hitoktató kérésére, és első osztálytól, felmenő rendszerben, ingyenes lesz. Ötödikeseknél igyekeztek belesorolni az összeghatárba a hittankönyvet is. Mi azt kértük, hogy az erkölcstan tankönyvvel azonos módon kezeljék az ügyet. Közben az a hír is terjedt, hogy másképpen lesz a finanszírozás, az egyházakon keresztül támogatják meg a hittankönyveket. Ekkor már a rendelés kellős közepén, sőt utána voltunk. Őszre jött a biztos hír, hogy az egyházaknak fogják kiszámlázni a könyveket. Eddigre az iskolai könyvtárak beleltározták a könyveket, ahol így rendelték. Ahol a Plébánia vette meg, ott egyszerűbbnek tűnt a helyzet, bár így nem lett még elsőben sem ingyenes. Néhány helyen, ahol nem érkezett meg mindmáig a hittankönyv, nem derült ki pontosan, hogy meg sem rendelték, vagy a rendelést nem teljesítették. Mindezek után, most decemberben a tankerületek megpróbálják kiszámlázni az egyházmegyéknek a hittankönyveket a leadott iskolai létszám alapján. Az egyházmegyék pedig nem akarják elfogadni a számlát, mert nem kaptak még semmi támogatást e célra, ráadásul nem átlátható, hogy mi lett kifizetve egyénileg, illetve Plébániák által, és mi terheli az iskolai tankönyvcsomagon keresztül az állam számláját. E nagy kavarodás után már az is kérdés, hogy most kié a könyv?
    A KÖVETKEZŐ ÉVBEN NAGYON FIGYELÜNK, ÉS REMÉLJÜK, MINDENKI TANULT AZ EZÉVI GYAKORLATBÓL.
  • A várható órarend-készítési, egyeztetési gondok után hamar beállt a kötelező hit és erkölcstan rendje. Általános tapasztalat, hogy a gyerekek is, és a pedagógusok is komolyabban veszik, mint eddig, a hittanórát. Még a fakultatív óra fegyelmére is hatott a kötelező hittan léte. / Kevesebb a hiányzás, ezt igazolják is, jobban van felszerelés, stb./
    Néhány helyen fordult elő, hogy a katolikus hittant kérőknek az iskola igazgatója tanítási órán kívülre engedte csak megszervezni a hittant. A délelőtti erkölcstan óra idején pedig ezeket a hittanra beíratott gyerekeket „felügyeletként” az erkölcstan órára küldték. Azaz, mindenki erkölcstanos, a hittant pedig a fakultatív órák közé sorolták. Ez igazában akkor derült ki egész pontosan, mikor most a létszámot le kellett adni a kötelező és fakultatív szempontból. A szülők kérésére hivatkozott az igazgató, mely szerint erkölcstant kértek, hittant csak utána. Az ügy szépséghibája, hogy az év eleji adatlejelentés szerint a kötelezők között szerepeltek a hittanos gyerekek, és csak a másodszori adatszolgáltatásnál tűntek el, illetve kerültek az erkölcstanosok közé.
    Itt most elsősorban nem a gyermekek számáról, nem is a hittan lehetőségéről van szó, hanem ERKÖLCSTAN ÜGYBEN A SZABAD VÁLASZTÁS MEGVONÁSÁRÓL VAN SZÓ.  A tankerületi igazgatók korrekt hozzáállásának köszönhetően sikerült megnyugtató megoldást találni.
  • A fakultatív hittan időpontjának végleges beállítása ebben az évben is elhúzódott és a szokásos nehézségekkel kellett megküzdenünk. Miután már-már összeállt az órarend, akkor beindult egy iskolai szakkör, és borult minden… MOST A FAKULTATÍV HITTAN E NEHÉZSÉGEIRE ÚGY TEKINTETTÜNK, HOGY EZ AZ, AMI – REMÉNYEINK SZERINT – A NÉGY ÉV ALATT MEGSZŰNIK …
  • Minden kerületben előjött a kötelező hittan és fakultatív hittan szerepe, egymáshoz való viszonya. A hitoktatók értik, hogy a kötelező hittan mellett szükség van/lesz a fakultatív hittanra is. Átmeneti helyzetként éljük meg azt, hogy a kötelező hittanos évfolyamokban most nincs más hittan. Két év múlva, mikor a mostani elsőseink harmadikosok lesznek, az elsőáldozásra készüléshez feltétlen be kell vezetni a kötelező mellé a második hittant. Ez ugyan jelenleg is van – eáld. és bérmálás évében heti 2 óra – de a kötelező hittan rendszerében ez a második óra annak kell majd, aki a szentségfelvételre készül. Erre valószínűleg kevesebben járnak majd, és elkötelezettebb, vallásgyakorlóbb háttérrel rendelkezők járnak majd. Őket próbáljuk meg az egyházközséghez kapcsolni. A település, a plébánia gazdagítói lesznek ők – esetleg olyan helyen is, ahol nincs iskola. Nemcsak elsőáldozás és bérmálás évében, hanem folyamatosan szükség lesz a vallásgyakorlók számára e második hittanórára. Évek alatt fog kiépülni ennek a rendszere, de már most ennek a szellemében kell döntenünk, tennünk. Most még úgy látszik, mintha a fakultatív hittan nem lenne olyan fontos. Lehet, hogy meg kell változtatnunk a nevét, hogy ez is jelezze a foglalkozás hangsúlyát. Nevezhetnénk plébániai hittannak is, ami nem a helyszínt jelöli elsősorban, hanem a közösségépítés irányát. / A törvény szerint lehet a második hittanóra is az iskolában, csak nem a kötelező óraként finanszírozzák./
  • Beszéltünk a hitoktatók minimális végzettségi feltételéről, a pótlási és a továbbképzési lehetőségekről. A Veszprémi Hittudományi Főiskola minden törvényes lehetőséggel segíteni akar a hiányosságok pótlásában. Van lehetőség az egyéni tanrendre, és a tanári diploma beszámítására is. Ha van rá igény /megfelelő számú jelentkező/, a levelező tagozat indítása is szóba jöhet.
  • A fizetésemelés, egyáltalán a munkaszerződés ügye is előkerült. Bizakodva várjuk, hogy e vonatkozásban is rendeződjön a helyzet. Egyelőre fizetésemelés nem volt, a tavalyi bértábla alapján fizettek, de ígéretet kaptunk a mielőbbi „helyzethez-igazításra”. Kicsit felkavarta a kedélyeket a /baloldali/ sajtóban elterjedt hír a /katolikus/ hitoktatók magas fizetéséről és alulképzettségéről, illetve a megfelelő képzettség megkérdőjelezéséről.
  • Az adminisztrációs elvárás felénk a kötelező erkölcstan/hit és erkölcstan vonatkozásában iskolánként változó. Kezdve attól, hogy egyáltalán nem írhatunk az iskolai naplóba – csak az órát írhatjuk be és alá – mindent nekünk kell írni /hiányzókat, órát, jegyet, aláírást/ – fakultatív naplót is vezetnünk kell – elég a mi hittan naplónk-ig. Úgy döntöttünk, hogy igyekszünk az iskola igazgatója kérésének megfelelni az osztálynaplót illetően és fokozott pontossággal vezetjük a mi hittan naplónkat. / Fakultatív napló vagy valami más – ránk nem vonatkozik./
  • Felvetődött a helyettesítés kérdése. Mivel a tanrendben van a „kötelező” óra, nehezebb egymást helyettesítenünk. A állami rendelkezés szerint amennyiben a hitoktató nem tud helyettest küldeni, akkor jeleznie kell ezt az iskola igazgatójának, aki a továbbiakban felelős a gyerekek felügyeletéért. A gyakorlatban ez úgy oldódott meg, hogy a párhuzamos erkölcstanra vagy hittanra mentek be a gyerekek. Mi is helyettesítettünk így erkölcstant vagy más felekezetű hittant. Ez ritkán előforduló helyzet, és helyettesítési díj nélkül, szívességből segítettük ki egymást. A fakultatív hittannál – betegség esetén fordul elő, hogy helyettesítésre lenne szükség – is jelezzük az iskola felé, ha nem tudunk menni, de ott legyen egy információs vonalunk szülőn keresztül a gyerekek felé, hogy elmarad az óra. Ne forduljon elő, hogy a gyerekek hiába várnak. Ebben a helyzetben az igazgató nem köteles helyettesről gondoskodni. Mi viszont érezzük a bepótolás kötelezettségét!
  • Részben adminisztrációs kérdés az értékelés. Indulástól kezdve tudjuk, hogy az iskola rendjének megfelelően értékelünk félévkor és év végén is. Úgy, mint az erkölcstannál. Első osztályban általában szöveges értékelés van, ötödikben osztályzat. Arról is beszéltünk, hogy az értékelés akkor igazán nevelő, ha ismerős a mérce és látható a hozzá való alakulás, a fejlődés is. A rendszeres megkérdezés-visszajelzés segítség a hittanosnak is, és a hitoktatónak is. Így biztosítható, hogy nem egy jegy alapján értékeljük a félévet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy többször – rendszeresen feleltetünk. A bizonytalan adminisztráció miatt ez nem mindenütt került bele az ellenőrzőbe sem, és a naplóba sem. Volt iskola, ahol az ellenőrzőben, a tantárgyak közé, beírták az erkölcstant illetve a hittant. Volt iskola, ahol a hitoktató a „dolgozatokat” hazaküldte a szülőknek bemutatásra-aláíratásra. Ahogy közeledik a félév, egyre inkább meg kell találni a módját, hogy az osztályfőnök és a hitoktató megbeszélje a helyzetet, és együtt adminisztráljanak. Ezért is fontos, hogy a hitoktató a saját naplóját pontosan vezesse.
  •  A Kerületi Koordinátoroktól kérhető anyag a kötelező hittanhoz és a fakultatív hittanhoz is.

–         Tanmenet

–         a „feleltetéshez” tesztlap az ötödik osztályos anyaghoz  /Könyvek Könyve tk.-höz/

–         hordozható eszköztár elektromos adathordozón

–         értékeléshez minta-szöveg az első osztályhoz

–         szülőknek írt levél-minták

–         érdemes a hittanórákba beépíteni a HITTANMARATON kérdéssort

Tevékeny várakozás utáni áldott ünnepeket kívántunk mindenkinek!

 

Comments are closed.



Ugrás az oldal tetejére »